Agro Protection Plan Verzekeringen / Agro Protection Plan Assurance

Beheersing van kosten is essentieel voor loonwerker

BRON: deloonwerker.be
Tekst: Seppe Deckx


Het machinepark van een loonwerker vertegenwoordigt meestal een stevig kapitaal.
Ook infrastructuur heeft een bepaalde waarde. Dat alles moet verzekerd worden en daar staat een prijs tegenover.
Michel Nijskens heeft meer dan dertig jaar ervaring in het verzekeren van loonwerkers en landbouwers.
Vanaf januari zal hij regelmatig tips geven in uw vakblad over dit thema.

"Uiteraard is het belangrijk om een goede verzekering af te sluiten maar voorkomen dat die verzekering tussen moet komen is nog veel belangrijker.
Zeker als het gaat over lichamelijke schade is voorkomen nog altijd beter dan vergoeden."

Kan je ons kort wat meer vertellen over jezelf?

"Ik ben geboren in 1965 en opgegroeid in Bree. Mijn vader was dealer van de merken John Deere en Case.
Ik ging meer dan eens samen met hem nieuwe machines afleveren. Zelf ging ik niet verder in die richting maar kwam in de verzekeringssector terecht. Ondertussen zijn we met ons gezin ook in de paardenwereld terecht gekomen. We bieden verblijf aan voor paard en ruiter op een domein vlakbij de Voerstreek. Ik kom er dus ook nog regelmatig in contact met tractoren en machines."

Wat was de aanleiding om te reageren op onze vraag?

"Het dramatische ongeval van een loonwerker dat aan bod kwam in jullie rubriek 'Loonwerker in beeld'
maar ook de talloze ongeval- en schadedossiers die ik de voorbije decennia behandeld heb in de sector.
Deze voorbeelden zijn voor mij het bewijs dat het nodig blijft om de doelgroep nog beter te informeren."

De lezer zal misschien denken dat er een commerciële insteek is?

"Uiteraard kan het vermelden van ons verzekeringskantoor misschien wel leiden tot meer naamsbekendheid.
Anderzijds is het zo dat wij in een niche-sector zitten en dat de potentiële klanten in onze regio onze naam wellicht al eerder gehoord hebben.
Buiten ons provinciaal werkgebied kunnen we natuurlijk wel maatwerk met ondersteunend advies bieden voor de doelgroep loonwerkers en landbouwers.
Maar daarbij kan de relatie met de vertrouwde verzekeraar behouden en wellicht geoptimaliseerd worden.
We hebben nu zo'n 3.500 klanten en zijn niet per se op zoek naar nieuwe klanten. Ik doe graag zaken maar ik wil toch ook graag het algemeen belang dienen."

Hoe zie je dat?

"In onze contacten met klanten doen we meer dan verzekeren, we zijn vooral bezig met risicobeleid, met mensen bewust maken van welke gevaren er op een loonwerkersbedrijf zijn en wat er kan mislopen.
In de rubriek zou ik dan ook graag mensen meenemen in het preventieluik.
Wat kan je doen om de meest voorkomende incidenten te voorkomen, aan welke wettelijke verplichtingen moet je voldoen om verzekerd te kunnen zijn en hoe kan je een deel van je verzekeringspremie terugverdienen door steeds een hoger niveau van preventie te halen.
De tijd dat men één of tweemaal per jaar de verzekeringsmap op een avond bovenhaalde, is definitief voorbij."

Kan je enkele voorbeelden geven van onderwerpen die aan bod kunnen komen?

"We voorzien praktijkvoorbeelden van een vrijblijvende advieswerkwijze inzake preventie, periodieke evaluaties , aan-en afmelding van verzekerbare zaken alsook instructies voor transparant schadebeheer. Heel concreet denk ik aan diefstalpreventie met tips rond beveiliging van tractoren of tracking ervan. Maar ook aan suggesties rond onderhoud: in mijn ervaring betekent routine vervaging. Hoe kan je af en toe eens uit die routine breken om op die manier te checken of je onderhoudsproces wel goed zit? En zeker in deze tijden niet onbelangrijk: hoe kan je jezelf indekken tegen klanten die jou niet kunnen betalen?

Hoe betrekken we de lezer in deze nieuwe rubriek?

"We willen het advies kort en to the point houden. Het kan een aanzet vormen om verdere informatie in te winnen en zelf aan de slag te gaan. Ik zou de lezer maximaal willen betrekken door de mogelijkheid te bieden zelf casussen of vragen in te sturen die wij vervolgens behandelen in deze rubriek. Voorbeelden uit de praktijk zijn nog altijd het meest sprekend".


BRON: deloonwerker.be
Tekst: Seppe Deckx